به گزارش مشرق ، یدالله صمدی در گفتوگو با خبرآنلاین در مورد جلسات هیئت داوران و نحوه تعامل در این نشستها گفت: «اینکه چرا فلان فیلم رای آورده و یا نه، بحثهای پنهان داوری است که باز کردن و تشریح کردن آن الان زود است، هنوز مدت زیادی از پایان کار جشنواره نگذشته است.»
او ادامه داد: «هیئت داوران خوشبختانه متشکل از افرادی با نگاههای متفاوت بود. در میان بحثها و جلسات گاه کار به مشاجره لفظی کشیده میشد، اما در مجموع جلسات صمیمانه بود و به تعامل میرسیدیم و به نقطه برآیندهایی رسیدیم که رایها براساس آن اعلام شد.»
این عضو هیئت داوری اظهار داشت: «هیچکس در میان داوران نمیتوانست آرا را وتو کند و بحثها بسیار سنگین و متعصبانه بود. ما زمانی به نتیجهای میرسیدیم که بیشترین آرا در رشتهای به دست میآمد.»
صمدی در پاسخ به این پرسش که گویا اسامی مریلا زارعی و مهدی هاشمی بعد از راه یافتن به بخش نامزدها از فهرست حذف شده، اظهار داشت: «شاید این عناوین در رایگیری اولیه در میان نامزدها بودند، زیرا انتخاب نامزدها در سه چهار مرحله صورت گرفت که ممکن است تعدادی اسم در مراحل اولیه بودند و بعد پس از دیدن سایر فیلمها و کار دیگر هنرمندان اسامی دیگری به فهرست راه یافته و نامهای قبلی خارج شده باشند.»
این کارگردان گفت: «هیچ حب و بغضی در داوریها وجود نداشت و همه چیز براساس تحلیل داوران و نگاه کارشناسی آنان پیش رفت. البته منظور این نیست که کار مهدی هاشمی و یا مریلا زارعی بد بوده، اما حتی ممکن است فقط با اختلاف یک رای نام فردی از فهرست نامزدها حذف شده باشد.»
او در مورد اینکه شنیده میشود احتمالا «بیخود و بیجهت» ساخته عبدالرضا کاهانی داوری نشده، گفت: «من رضا عطاران را دوست دارم و معتقدم او از پدیدههای سینمای ایران است. با اینکه عطاران را دوست دارم و تمایل داشتم او برای «خوابم میآد» و «بیخود و بیجهت» نامزد دریافت جایزه میشد، اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.»
این داور جشنواره فیلم فجر گفت: «دلیل نامزد نشدن او برای «بیخود و بیجهت» به این معنا نیست که کار دیده نشده، اتفاقا در مورد آن فیلم بحث زیادی هم صورت گرفت، اما آرای فیلم در حدی نبود که در میان نامزدها قرار بگیرد.»
صمدی همچنین داوری نشدن «بیخود و بیجهت» را شایعهای دانست که غیر از نیت شر چیزی را دنبال نمیکند و گفت: «این شایعات مزاحم سینمای ایران است، ما همه فیلمها را دیدیم و آنهایی که در میان نامزدها نبودند قطعا رای نیاوردند.»
او ادامه داد: «هیئت داوران خوشبختانه متشکل از افرادی با نگاههای متفاوت بود. در میان بحثها و جلسات گاه کار به مشاجره لفظی کشیده میشد، اما در مجموع جلسات صمیمانه بود و به تعامل میرسیدیم و به نقطه برآیندهایی رسیدیم که رایها براساس آن اعلام شد.»
این عضو هیئت داوری اظهار داشت: «هیچکس در میان داوران نمیتوانست آرا را وتو کند و بحثها بسیار سنگین و متعصبانه بود. ما زمانی به نتیجهای میرسیدیم که بیشترین آرا در رشتهای به دست میآمد.»
صمدی در پاسخ به این پرسش که گویا اسامی مریلا زارعی و مهدی هاشمی بعد از راه یافتن به بخش نامزدها از فهرست حذف شده، اظهار داشت: «شاید این عناوین در رایگیری اولیه در میان نامزدها بودند، زیرا انتخاب نامزدها در سه چهار مرحله صورت گرفت که ممکن است تعدادی اسم در مراحل اولیه بودند و بعد پس از دیدن سایر فیلمها و کار دیگر هنرمندان اسامی دیگری به فهرست راه یافته و نامهای قبلی خارج شده باشند.»
این کارگردان گفت: «هیچ حب و بغضی در داوریها وجود نداشت و همه چیز براساس تحلیل داوران و نگاه کارشناسی آنان پیش رفت. البته منظور این نیست که کار مهدی هاشمی و یا مریلا زارعی بد بوده، اما حتی ممکن است فقط با اختلاف یک رای نام فردی از فهرست نامزدها حذف شده باشد.»
او در مورد اینکه شنیده میشود احتمالا «بیخود و بیجهت» ساخته عبدالرضا کاهانی داوری نشده، گفت: «من رضا عطاران را دوست دارم و معتقدم او از پدیدههای سینمای ایران است. با اینکه عطاران را دوست دارم و تمایل داشتم او برای «خوابم میآد» و «بیخود و بیجهت» نامزد دریافت جایزه میشد، اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.»
این داور جشنواره فیلم فجر گفت: «دلیل نامزد نشدن او برای «بیخود و بیجهت» به این معنا نیست که کار دیده نشده، اتفاقا در مورد آن فیلم بحث زیادی هم صورت گرفت، اما آرای فیلم در حدی نبود که در میان نامزدها قرار بگیرد.»
صمدی همچنین داوری نشدن «بیخود و بیجهت» را شایعهای دانست که غیر از نیت شر چیزی را دنبال نمیکند و گفت: «این شایعات مزاحم سینمای ایران است، ما همه فیلمها را دیدیم و آنهایی که در میان نامزدها نبودند قطعا رای نیاوردند.»